مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع)

تحت اشراف حضرت آیت الله عباس کعبی

نگاهی راهبردی به باز مهندسی نقش مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه قم در تحقق جهاد تمدنی

پيام آيت الله كعبي در تبیین نقش راهبردی مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه های علمیه در مسیر جهاد تمدنی

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام على خیر الانام المصطفی ابی القاسم محمد واله الطاهرین لا سیما بقیه الله فى الارضین .
قال الله تعالی : وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (١٠۵ التوبه )
وقال تعالی :وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ ( ٣٢ الانعام )

✅ حوزه پیشرو وسرامد

حوزه علمیه قم به‌مثابه موتور محرکه تمدن نوین اسلامی و مجمع نمایندگان طلاب به‌مثابه شبکه واسط تحرک‌آفرین درونی و پیشران بیرونی حوزه است. برای تبیین نقش راهبردی مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه های علمیه در مسیر جهاد تمدنی ؛ توجه به هفت محور ذیل حائز اهمیت است

یکم _ جایگاه راهبردی مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه قم

مجمع نمایندگان طلاب نهاد میان‌سطحی میان مرجعیت و طلاب است که ظرفیت‌های شخصیت‌محور، سازمان‌محور و آینده‌نگر دارد. سه شاخصه بنیادین برای بازتعریف عملکرد مجمع قابل طرح است :

عبور از ساختارگرایی و ورود به عرصه مدیریت تحول.

فعالیت شبکه‌ای، مسئله‌محور و پاسخگو به نیازهای طلاب.

برنامه‌محور شدن مجمع در قالب مأموریت‌های تمدنی.

نتیجه‌گیری:

مجمع باید از حالت منفعل، همایش محور و صنفی خارج شده و به نهاد نقش افرین کنشگر راهبردی در باز مهندسی تحول حوزه در کنار نهادهای متولی امر حوزه وبزرگان حوزه تبدیل شود.

دوم . جهاد تمدنی؛ مأموریت تاریخی و مورد تاکید حوزه علمیه

جهاد تمدنی، شکل عالی و متعالی از جهاد در عصر غیبت است که بر سه محور استوار است:

مرزبانی دین: با رصد مستمر وضعیت فکری و امنیت اعتقادی جامعه.

جهاد تبیین: از طریق تقویت گفتمان انقلاب اسلامی، مقابله با جنگ روایت‌ها.

جهاد مقاومت: در برابر استعمار، صهیونیسم، و استبداد داخلی و بین‌المللی.

جهاد تمدنی در حقیقت ؛ مأموریت ذاتی حوزه، نه پروژه‌ای مقطعی است و باید در قالب نظام‌واره‌ای فقهی، اجتماعی و فرهنگی تحقق یابد.

سوم. مأموریت حوزه در عصر افول تمدن غرب

با تحلیل مقایسه‌ای، در می یابیم ؛ افول تمدن غرب نشانه‌ای از پایان بقاء تمدن مادی غرب است و نقطه مقابل آن، رویش تمدن اسلامی در پرتو انقلاب اسلامی اغاز شده است . حوزه علمیه باید نقش سه‌گانه‌ای ایفا کند:

بازتولید علمی اسلام ناب محمدی.

هدایت نخبگان و جامعه در مسیر تمدن‌سازی.

ایجاد شبکه تمدنی در سطح امت اسلامی.

چهارم _ پیشران‌های تمدن‌سازی در حوزه علمیه

هشت پیشران اصلی تمدن‌سازی عبارت‌اند از:

پیشران های
۱. جهاد تمدنی ترکیب بین مرزبانی، تبیین، و مقاومت
۲. اجتهاد زمان‌مندتحول در فقه نظام‌ساز و تمدن‌ساز
۳. نهادسازی خروج از وضعیت منفعل نهادی
۴. ولایت فقیه رهبری الهی و تمدن‌آفرین
۵. مرجعیت علمی جهانی صدور فکر و نظام اندیشه‌ای حوزه
۶. ظرفیت مردمی پیوند حوزه با نیروهای جهادی و مردمی
۷. تحول آموزشی/پژوهشی بهره‌گیری از فناوری‌های نو، هوش مصنوعی و علوم انسانی اسلامی
۸. گفتمان عاشورا و اربعین ابزار امت‌سازی، هویت‌سازی و حرکت جهانی

پنجم _ مأموریت‌های هفت‌گانه مجمع نمایندگان طلاب

مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه ؛ ناظر، هدایتگر و حامی طلاب در مسیر تمدن‌سازی است و هفت مأموریت کلیدی را می توان برای ان شمرد:

تقویت بنیه علمی طلاب و حمایت از استعدادهای برتر.
پیشگامی در جهاد تبیین.

برگزاری جلسات اخلاقی و تربیتی.

رصد میدانی دغدغه‌ها و نیازهای طلاب.

ترویج فرهنگ شهادت و ایثار.

حل مسائل حوزه و جامعه در قالب قرارگاه‌های تخصصی.

جهانی‌سازی تبلیغ و تربیت طلاب بین‌المللی.

همچنین پیشنهاد تأسیس «مرکز جهاد علمی-تبلیغی شهید سلیمانی» برای سازماندهی طلاب جهادی، نوآورانه و در مسیر تمدن اسلامی، محور مهم دیگری است .

ششم _ تأکید بر مدل مدیریت هدفمند و شبکه‌سازی نوین

مدیریت سنتی، در عین حفظ اصالت حوزه برای حرکت تمدنی حوزه ، کافی نیست و در شرایط پیچیده و ترکیبی امروز؛ حرکتی بر اساس تحقق ماموریت جهاد تمدنی می طلبد . راه‌حل پیشنهادی:

مدیریت مبتنی بر هدف.

شبکه‌سازی میان نخبگان حوزوی.

بهره‌گیری از مؤسسات تخصصی مدیریت، فناوری و تحلیل راهبردی.

مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه ؛ باید خود را همراه با ساختار کلان حوزه های علمیه به نهاد پیشران تحول مدیریتی درون‌حوزوی ارتقاء دهد.

هفتم _ لزوم نگاه تمدنی و بین‌المللی در آموزش و تبلیغ

حوزه علمیه قم باید مرکز تولید اندیشه دینی جهانی شود. در این مسیر:

آموزش سنتی باید در خدمت نظام فکری و تمدنی اسلام ناب قرار گیرد.
تبلیغ بین‌المللی باید از طریق تربیت طلاب توانمند، چندزبانه و دارای اندیشه تمدنی تقویت شود.

مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه قم ، محور اتصال طلاب با جریان جهانی تمدن‌سازی اسلامی باشد.

با این نگاه جامع ؛ می توان نقشه راهی راهبردی برای بازمهندسی نقش مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه ترسیم نمودونیز به افق گشایی برای حوزه علمیه پیشرو و سرامد در مسیر جهاد تمدنی و تمدن نوین اسلامی دست یافت .
این نقشه راه،
نیازمند است به :
طراحی برنامه جامع عملیاتی برای مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه قم ،

تدوین نظام ارزیابی پیشرفت تمدن‌سازی حوزه های علمیه ،

و هم‌افزایی با نهادهای انقلابی در سطح ملی و جهانی .
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
١٨ / ٣/ ١۴٠۴
عباس کعبی

ماهنامه مرکز

ماهنامه شماره ۴۱۹
پیمایش به بالا