مرحله اول شمشیر ذوالفقار را به دشمن نشان دادند و مانند صاعقه بر مناطق اشغالی فرود آمد. مهمترین ویژگیهای حمله کوبنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، پیش از هر چیز، بهرهمندی از الگویی مبتنی بر افزایش پلکانی عملیات بود.
بهگونهای که پس از هر مرحله، مرحلهای شدیدتر و دقیقتر طراحی و اجرا میشود و رژیم صهیونیستی هیچ راه خلاصی از جنایتی که مرتکب شده، پیش روی خود نمیبیند.
ویژگی دوم این عملیات، تنوع در اهداف و تغییر در زمانبندی حملات بود که موجب سردرگمی کامل سامانه پدافند رژیم صهیونیستی شد. آنان انتظار نداشتند که جمهوری اسلامی بتواند بهسرعت زمانبندی عملیات را تغییر دهد و اهداف متنوعی را همزمان مورد هدف قرار دهد. آنها گمان میکردند که جمهوری اسلامی ایران پس از ضربه ابتدایی، حداقل برای یک هفته توان بازگشت نخواهد داشت و تنها در موضع انفعال باقی خواهد ماند؛ اما با مدد الهی و بهبرکت خون شهدا، نیروهای ما توانستند بهسرعت خود را بازیابی کرده و پاسخ قاطعی به دشمن بدهند.
ویژگی سوم، بهرهگیری از امواج موشکی هدایتشده با هدف انهدام مراکز نظامی، صنعتی و شهری رژیم صهیونیستی بود. پس از اجرای این سه مرحله، موجی از شادی در منطقه، جهان اسلام و در میان آزادگان سراسر جهان به راه افتاد. همگان زبان به تحسین و همبستگی با جمهوری اسلامی گشودند.
در روز عید غدیر، تنها یک روز پس از عملیات، بازتاب میدانی این حمله نمایان شد. از زمان آغاز عملیات «وعده صادق ۳»، بازگشت میدانی جمهوری اسلامی کاملاً محسوس گردید. در شهر کوت عبدالله مردم بهصورت گسترده به خیابانها آمدند و شاید جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر از اقشار مختلف با شعارهای کوبنده، حماسی، علوی و حسینی، موجی از شادمانی به راه انداختند. تمامی شبکههای تلویزیونی این حضور مردمی را بهصورت زنده پوشش دادند. این شادمانی، هم از دعای عید غدیر نشأت میگرفت و هم از شادی پیروزی بزرگ در عملیات وعده صادق ۳ و حماسهای که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خلق کردند.
مردم ایران در کنار نیروهای مسلح قهرمان خود ایستادهاند و از این عملیات بهشدت حمایت میکنند.
غدیر، نقطه آغاز ولایت الهی و مسیر تمدنی اسلام ناب محمدی است. تداوم اسلام ناب از رهگذر غدیر ممکن است. انحراف از غدیر، انحراف از اسلام ناب است. اسلام ناب بر پایه رهبری الهی حضرت امیرالمومنین تمدن اسلامی را به ارمغان بیاورد یعنی پیشرفت، عدالت، عزت، کرامت، عمران و آبادانی در سایه ولایت الهی محقق میشود.
آنچه ما در عصر انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم، پرتویی از غدیر است. با گذشت کمتر از نیمقرن از پیروزی انقلاب، آوازه جمهوری اسلامی جهانی شده و جمهوری اسلامی امروز، بهمثابه یک قدرت نوظهور بینالمللی در برابر قدرتهای مدعی جهانی، بهویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، تمامقد ایستاده است.
از این منظر، نباید به غدیر صرفاً بهعنوان یک جشن آیینی نگریست؛ بلکه غدیر، آغاز رسمی حکمرانی الهی بر مدار ولایت حق در امت اسلامی است. در غدیر، خط ولایت رسولالله(ص) به خط ولایت امامت آل محمد(ص) منتقل شد؛ امت اسلامی از سرگردانی نجات یافت و خط عزت اسلامی، کرامت انسانی و خط تمدن توحیدی رسمیت یافت.
ما باید غدیری شویم پیش از آنکه محرمی شویم. عاشورا، تجلی بخش پیام غدیر است، اما در قالب حماسهای خونین. ابتدا باید موضع خود را در جبهه ولایت مشخص کنیم که در جبهه حق ایستادهایم. آنگاه میتوانیم به عاشورا و فریاد مظلومیت امام حسین(ع) برسیم. آنان که در برابر امام حسین ایستادند، به ظاهر محبت پیامبر(ص) و خاندانش را داشتند، اما چون ولایی نبودند، در عمل در مقابل امام ایستادند. بنابراین، ابتدا باید بنمایه فکری، نظام ارزشی و سبک رفتاری خود را بر پایه ولایت امیرالمؤمنین(ع) بنا کنیم تا سینهزدن برای امام حسین(ع) معنا و مفهوم حقیقی پیدا کند.
نکته دوم آنکه شهادت فرماندهان بزرگ جبهه مقاومت، امتداد عملی مسیر غدیر در دوران ماست. شهادت سرداران بزرگی چون سرلشکرهای مجاهد، از جمله سرلشکر سلامی بهعنوان نماد مدیریت راهبردی، سرلشکر باقری بهعنوان نماد مهندسی نظامی و سازماندهی دفاعی، سرلشکر حاجیزاده بهعنوان نماد فناوری پیشرفته و قدرت بازدارندگی موشکی، و همچنین سردار غلامعلی رشید بهعنوان نماد هوش راهبردی در جبهه مقاومت، همگی ادامه دهنده حاج قاسم سلیمانیاند و در امتداد خط غدیر و خط عاشورا است.
غدیر یعنی پذیرش ولایت الهی؛ یعنی ایستادگی در برابر طاغوت و مستکبران؛ یعنی عبور از منافع شخصی بهسوی مصالح عمومی؛ یعنی آمادگی برای انجام تکلیف و حضور در میدان. این شهدای بزرگ، غدیریان زمان ما هستند. آنان به راستی خاک پای شاه مردان شدند و در میدان نبرد، شمشیر ذوالفقار علی(ع) را بر پیکر دشمنان بشریت یعنی آمریکا و صهیونیسم بینالملل کشیدند. خداوند نیز به آنان عزت دنیا و آخرت عطا فرمود.
عملیات وعده صادق ۳، عملیات غدیری جبهه مقاومت در شب عید غدیر، ضربهای راهبردی به عمق استراتژیک رژیم صهیونیستی وارد کرد و نشان داد که غدیر، یک پروژه محدود نیست بلکه فرایندی تکاملی است که به تولید قدرت برای اسلام در مسیر ظهور منجی عالم بشریت، حضرت بقیهاللهالاعظم، منتهی میشود.
یک غدیریِ منتظر واقعی است انتظار فعال در ولایت غدیر و پیروی از ولایت فقیه خود را نشان میدهد. فرایند حرکت تکاملی غدیر در عصر ظهور تمدنی به مرحله تثبیت نزدیک میشود
عملیات وعده صادق ۳، ترجمان عملی خطبه غدیر رسول خدا در دوران ما بود. این عملیات، بار دیگر محور مقاومت را در مرکز جبهه مستضعفان جهان قرار داد.
شرط گریه بر حسین، یا علی گفتن از دل است؛ تثبیت برادری در مدار ایمان و تقوا و عمل صالح و مرزبندی با دشمنان خدا و آمادگی برای جهاد و شهادت در روز غدیر، معنای «یاعلی» است
بنابراین، پیش از آنکه اشک مظلومیت عاشورا را بریزیم، باید ولایتپذیر باشیم. هرکس از خط امام علی(ع) خارج شود، اشک بر حسین(ع) برایش فایدهای نخواهد داشت. گریه حسینی زمانی مؤثر است که روحیه جهاد و شهادت را زنده نگاه دارد. به تعبیر حضرت امام خمینی، گریه برای امام حسین، گریه سیاسی است؛ یعنی گریهای که به حضور در میدان میانجامد، گریهای جهادی است. نهضت امام حسین، تلفیقی از حماسه، عرفان، ولایت، جهاد و معنویت بود.
ابعاد راهبردی شهادت فرماندهان بزرگ ما، یک گام تمدنی جدید در گام دوم انقلاب اسلامی است. این مرحله، ما باید به وظایف خود در این مسیر عمل کنیم که همان مسیر علم، پژوهش، فناوری، و اقتصاد مقاومتی اخلاق و معنویت، اقتصاد قوی مقاومتی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال ملی و ازادی بر مدار ولایت فقیه، عزتمندی و کرامت و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی و حرکت مستمر خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است و در این راستا باید عمل کنیم تا این حرکت عظیم تمدنی به سرانجام برسد.
شنبه ۲۴/ ۳/ ۱۴۰۴
بیانات آیت الله کعبی در روز عید غدیر #اهواز